Van Swaziland weer naar Zuid Afriks - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Marja Bleeker - WaarBenJij.nu Van Swaziland weer naar Zuid Afriks - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Marja Bleeker - WaarBenJij.nu

Van Swaziland weer naar Zuid Afriks

Door: Jean en Mar

Blijf op de hoogte en volg Marja

25 November 2017 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

24-11-2017 Vertrek uit Swaziland
Na wederom een voortreffelijk ontbijt zijn we vroeg vertrokken om naar St Lucia te rijden. Dus weer terug naar Zuid Afrika. Dit was een lange rit Ven totaal 7 uur met de nodige stops onderweg.
De weg vanaf het hotel was er een met veel Potholes. Grappig om te vertellen hoe deze Potholes gerepareerd worden. Eerst wordt het gat aangepast met een pikhouweel, dan wordt er asfalt overheen gegooid en met een hark, echt waar, wordt het verdeeld en dan wordt het glad gestreken met een grote misser zoals wij in de badkamer gebruiken om de vloer mee te drogen, maar dan iets groter. Geen wonder dat het weken duurt voordat de reparaties gedaan zijn.
Bij de grensovergang hetzelfde ritueel, eerst uitchecken, 3 meter verder rijden en weer inchecken met het verschil dat hier een lange rij wachtenden buiten stonden. Een hoop papierwerk en 2x paspoortcontrole, maar een mooie stempel in het paspoort. Door een corridor heen met de auto en weer in zuid Afrika. Onderweg weer veel van het Zuid Afrikaanse leven gezien en om 16.00 uur kwamen we aan in St Lucia, het hypo stadje. In de Lodge ( we hebben 2 Lodge voor ons drieen) een boottocht voor de volgende dag geboekt. Een hamburger gegeten en op tijd naar bed.

25-11-2017 In St Lucia
Om 09.45 uur werden we opgehaald met een safari jeep, dus een hele klim om erin te komen (Er zijn geen deuren), door Matt onze gids voor de boottocht tussen de nijlpaarden en krokodillen. Het was geweldig en ook wel een beetje spannend. Het nijlpaard is tenslotte het meest agressieve dier in Afrika. Direct op het water lagen er al twee krokodillen. Die deden niet veel.
Heel veel nijlpaarden gezien, ook met kleintjes. Onze gids vertelde dat de krokodillen en nijlpaarden vreedzaam naast elkaar leven. De krokodillen laten zich besnuffelen en likken door nieuwsgierige jonge nijlpaardjes en blijven dan rustig liggen tot het nijlpaardjes klaar is met zijn ontdekkingsreis.
We hebben visarend en een zeearend gezien. De zeearend cirkelde boven het water, nam een duik en greep zijn prooi uit het water. Dat ging zo snel, niet te fotograferen. Leek wel een filmpje van National Geographic.
's Middags zijn we naar Cape Vidal gereden om de Indische Oceaan te zien. Wat een mooi blauw helder water. Bin deze Oceaan leven kleine aapjes, zo brutaal. Ze komen heel dicht bij je in de hoop iets eetbaars te kunnen pakken. Rob kreeg nog 2 boze aapjes achter zich aan omdat hij te dicht bij de jonkies kwam. Ze bleven 2 meter al schreeuwend achter hem aan gaan. Terug bij de auto zat er een aap op het autowrak. De weg naar Cape Vidal gaat door een natuurpark, waar we zowaar een neushoorn hebben gezien. We zijn ook naar een uitkijkpunt gewandeld, super mooi uitzicht op de zee. Maar ook wel spannend hoor, tenslotte lopen de neushoorns, nijlpaarden, koedoe's hier ook rond. Gelukkig heelhuids bij de auto terug gekomen om weer terug te gaan naar St Lucia. Daar wat marktkraampjes en winkels gekeken en een cocktail gedronken.
Vanavond uit eten in een restaurant waar soms de nijlpaarden in de tuin lopen. Na 19.00 uur komen de nijlpaarden aan land om gras te eten en lopen dan gewoon in het stadje. De resorts hier worden ook afgesloten met grote hekken. Overdag spraken we een stel uit Zandvoort, bij hen waren de avond ervoor de nijlpaarden tot aan het zwembad geweest. Dus oppassen. Onze gastvrouw van het ressort adviseert dan ook om niet lopend maar met de auto te gaan ( 5 min rijden). Zo gezegd zo gedaan, heen lopen en de manager van het restaurant heeft ons na het eten met de auto terug gebracht. Helaas.... De hele avond geen nijlpaard gezien

• 26 November 2017 - 09:18

Henk Jr.:

top luitjes! weer een hoop gezien. die visarendfoto is mooi. lijkt me weer een geslaagde dag.

• 26 November 2017 - 09:21

Henk Jr.:

Alleen aardrijkskunde is niet jullie sterkste kant, hahahahaha!

• 26 November 2017 - 12:07

Miranda:

Wat gaaf Rob en Jean, om jullie zo te volgen. Net alle verslagen gelezen, erg leuk.
    Wat hebben jullie al veel dieren gezien, super.
    Nou ik ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    Heel veel plezier nog.
    Xxx Miranda