In de lucht 6 december 35 graden - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marja Bleeker - WaarBenJij.nu In de lucht 6 december 35 graden - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marja Bleeker - WaarBenJij.nu

In de lucht 6 december 35 graden

Door: Jean en Mar

Blijf op de hoogte en volg Marja

06 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Rob en Mar werden om kwart voor negen opgehaald voor de helikoptervlucht. Ik mocht als fotograaf mee, en mocht met een lifejacket aan mee naar de heliport om foto’s te maken.
Mar:
Ik ging met de kriebels in mijn buik naar de helikoptervlucht. Ik had me over laten halen door Dennis en Gitta. Thanks kids, ik had het niet willen missen, het was geweldig. Het opstijgen ging zo rustig. Hoe mooi is het om Kaapstad, de Tafelberg, Robbeneiland en de stranden vanuit de lucht te zien. Ryan, onze piloot vertelde veel. Zoals het temperatuurverschil tussen beide oceanen, dat verschilt 11 graden. De pinguïns zwemmen alleen in de warmere Oceaan. Boven op de afvalberg zagen we een groot meer met allerlei installaties, een waterreservoir, dat aangelegd is om de bewoners van Kaapstad van vers water te voorzien. Maar met het huidige aantal inwoners, 4,5 miljoen, is het niet toereikend meer. Ook hebben we een super mooi strandje gezien waar men komt om even helemaal weg te zijn van het hedendaagse leven. Er is daar niets, geen elektriciteit, geen water, geen winkels, dus echt rust op een mooi wit strand. We vlogen over Kaap de Goede Hoop en Capepoint. Zo anders om het vanuit de lucht te zien. De dag ervoor zijn we er met de auto geweest. Het was een super mooie ervaring en had het voor geen goud willen missen. Alleen het maken van een bocht was eng, de helikopter gaat dan behoorlijk op zijn kant, aan de ene kant alleen maar lucht en aan de andere kant alleen maar zee. Maar het was een super gave ervaring, die ik voor geen goud had willen missen. Jean heeft mooie foto’s kunnen maken en zelfs een filmpje. WAUW wat was het super mooi.
Jean gaat verder met schrijven:
Na de vlucht zijn we naar Waterfront gegaan, een heel groot winkelcentrum wat al helemaal in Kerstsfeer is. Wat geshopt en koffie gedronken en alvast het Sushirestaurant uit gezocht waar we vanavond en gaan eten. Om een uur vertrokken we met de boot naar Robbeneiland. We zijn circa 2,5 uur op het eiland geweest. Het is een compleet dorp. De bewakers van de gevangenen woonden daar toentertijd ook. De tour op het eiland ging met een grote bus, waardoor men weinig zag en geen goede foto’s kon maken. Alleen bij het gevangeniscomplex waar Mandela, en met hem nog meer politieke gevangenen, mochten we eruit. We hebben een rondleiding gekregen van een ex-gevangenen, die vertelde dat dat men maar 2x per jaar bezoek mocht ontvangen. Men mocht dan alleen in het Engels of Zuid Afrikaans met elkaar communiceren. Sprak je alleen een Zuid Afrikaans dialect, dan mocht je niet praten met elkaar en kon je elkaar alleen maar aankijken, want aanraken was ook niet toegestaan. Sprak je toch met elkaar, dan werd het volgende bezoek gecanceld en zag je elkaar een jaar niet. Kinderen onder de 16 jaar mochten sowieso niet op bezoek komen. De gevangenen moesten in een steengroeve werken zonder bescherming tegen de zon. Veel gevangenen hebben operaties aan hun ogen moeten ondergaan na hun vrijlating (Zo ook Mandela) omdat de stenen in de steengroeve wit zijn en je kunt wel nagaan wat dat met je ogen doet als de volle zon erop staat. Men mocht per dag 30 min luchten. Wat moet dat verschrikkelijk geweest zijn en dat alleen omdat je het niet eens was met de huidige politiek. We hebben ook de cel van Mandela gezien. Een klein hokje met een bankje en een deken op de grond wat je slaapplaats is. Het was heel indrukwekkend, vooral de verhalen die de gids vertelde.
Na afloop in Waterfront wat gedronken. Zelfs zeehondjes gezien. Bij een apotheek een brace voor Mar gekocht (ze had haar kwetsbare enkel verzwikt). En daarna zo ook lekker gegeten in het Sushirestaurant (thanks Hugo voor de tip), met de taxi naar huis (59 rand = 3,70 en 50 rand fooi gegeven). Een top dag!

• 07 December 2017 - 11:48

Mariska:

Wat een mooie ervaringen allemaal. Stoer hoor, in de helicpter!
    En wat heftig zeg, zo in gevangenschap doorbrengen, wat hebben de gevangenen het hier dan luxe zeg!

• 07 December 2017 - 12:43

Henk Jr.:

Maar wel mooi ff doen hè die vlucht, gaaf hoor. lijkt me idd apart hoor, kijken waar o.a. Mandela vastgezeten heeft. Dat is een stuk hedendaagse geschiedenis. groetjes!

• 07 December 2017 - 14:02

Henk Jr.:

mooie foto's. en niet zo maar een heli! top hoor!

• 07 December 2017 - 15:49

Gitta:

YESSSSS you did it!!!! Indrukwekkend verhaal over de gevangenen en madela.....

• 08 December 2017 - 07:50

Tjeerd:

Supermooi uitzicht joh! En verhaal over gevangenis is best indrukwekkend. Geniet van de laatste dag :-)))